Voorkomen van agressie
Gelukkig worden wij in de praktijk zelden geconfronteerd met agressief gedrag, zoals afdwingen, beledigen, schelden of bedreigen. Maar als dit wel gebeurt, kan het voor de betrokken medewerker, die deze agressieve uitlatingen moet incasseren, zeer bedreigend zijn.
Voorkomen is beter dan genezen
Wanneer u ziek bent, of een dierbare ziek is, bent u misschien ongerust, en daardoor ongeduldiger en sneller boos. Dat begrijpen wij heel goed. Wij zijn ook mensen en kunnen als hulpverlener fouten maken. Als er dingen niet goed lopen, of als u het niet eens bent met de aangeboden zorg, vraag dan om een gesprek. Door er samen over te praten, kunnen wij samen met u zoeken naar een oplossing. Heeft u een klacht, of wilt u ons een tip geven: klik hier
Agressie accepteren wij niet
Elk voorval, waarbij een medewerker zich beledigd of bedreigd voelt, wordt vastgelegd en besproken. De huisarts wordt op de hoogte gesteld en zal beoordelen welke maatregelen genomen moeten worden. Dit kan betekenen dat er van de betreffende patiënt excuses verlangd worden, of dat er besloten wordt de persoon niet langer als patiënt te accepteren. Dit laatste gebeurt alleen als iemand herhaaldelijk agressief gedrag vertoont, er zeer ernstige bedreigingen zijn, of als er sprake is van lichamelijke geweld. Er wordt dan ook aangifte gedaan bij de politie. Wij hopen natuurlijk niet dat het zover zal komen. Een wederzijds respectvolle relatie tussen patiënt en hulpverlener achten wij van het grootste belang.