Voorkomen van agressie
Gelukkig worden onze medewerkers zelden geconfronteerd met agressie. Maar soms zijn er patiënten die zaken afdwingen, beledigen, schelden of bedreigen. Voor diegene die deze agressieve uitlatingen moeten incasseren, is dit zeer vervelend en bedreigend.
Voorkomen is beter dan genezen
Wanneer u (of een dierbare) zich ziek voelt, bent u misschien wat ongeduldig en sneller boos. Dat begrijpen wij heel goed. Ook wij zijn mensen en kunnen als hulpverlener fouten maken. Als er dingen mislopen of als u het er niet mee eens bent met de aangeboden zorg, dan moet daarover gesproken worden. Dat is in uw belang maar ook in dat van ons. Wij kunnen ervan leren. Dus wanneer u boos of geïrriteerd bent over iets, vraag dan om een gesprek, even apart en niet aan de balie. Wij zoeken met u naar een oplossing.
Agressie accepteren wij niet
Alle voorvallen, waarbij medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden op papier vastgelegd en besproken. In de praktijk heeft een patiënt vaak eerst met de praktijkassistente te maken, hetzij aan de telefoon, hetzij aan de balie. Zij is meestal de eerste die beledigingen of bedreigingen te horen krijgt. De huisarts wordt hiervan op de hoogte gesteld en zal beoordelen welke maatregelen genomen moeten worden. Dit kan betekenen dat er van de betreffende patiënt excuses verlangd worden of dat er besloten wordt hem of haar niet langer als patiënt te accepteren. Dit laatste gebeurt wanneer iemand steeds opnieuw de fout ingaat of als er zeer ernstige bedreigingen plaatsvinden al dat niet met lichamelijke geweld. Wij schromen in dat geval niet om aangifte te doen bij de politie. Wij hopen natuurlijk niet dat het zover zal komen. Een wederzijds respectvolle relatie tussen patiënt en hulpverlener achten wij van het grootste belang.